Tuesday, July 7, 2009 | By: Nawwar

Ape yang penting? Kerjasama!

Assalamualaikum sahabat..


My first time writing here..tbe2 rase nak tulis time2 ngah masak dapat ilham..huhu..kita dah pun melalui satu semester pendek yg jugak merupakan first time practical kita..keluar jugak dari kelas akhirnya..hee..bersedia ke tak, kte dtempatkan kat 8 hospital yg berasingan, dgn pasangan atau 3 sekumpulan..kat situ,barulah kita tau that we only had each other untuk sama-sama buat kerja dan projek or survey masing-masing. We only had each other..untuk hadapi saat-saat kene mara, jerit, tegur xkira time present or buat kerja, kene ngorat (huhu..ups),nak pikir masak apa balik nih(bg yg tggl dirumah bujang), hadapi saat mendebarkan bila tau nak kena simbah air ikan, ayam bile saat bpisah nanti, bersama-sama terkebil time CO tanya soklan dan kemuncaknya untuk settle report and presentation yang tak habes2..(p/s waa..dnga sampai tebal dkt seratus pun ada..lei wat jilid siyes). Erm..panjang mukadimah, sebenarnya nak cakap pasal S.A.H.A.B.A.T..kawan-kawan kita, classmate 3rd towards 4th year dietetics student.



Di saat kita hanya berdua atau bertiga, apa-apa story kita akan consult each other. Sememangnya sahabat amatla penting dalam perjalanan pengajian kita ni. Tak dapat nafi, yang tergigit, tercuit, terasa sepanjang kita 3 tahun bersama. Tapi, bila ingat yang kita sebenarnya banyak membantu satu sama lain secara langsung atau pun tidak, kita boleh ketepikan mana-mana kelemahan insan sebentar. Kita muhasabah, kita move forward!, kita jadi yang TERBAEEK sama-sama. Apa yang penting kan kerjasama ;p (background music: wonderpet). Hee..3 slogan kat atas tuh selalu kita guna buat gurauan kat kelas..kn. Cuma berharap, atas nama sahabat, dan lebih-lebih lagi nama ISLAM.. kita dapat fikirkan sahabat kita macamana kita fikir untuk diri sendiri. Macaman kita tahu ilmu dan faham, macam tula kita nak sahabat kita.Bayangkan kalau kita bercita-cita untuk lihat ISLAM maju, bersatu..tapi yang sekelas pun kita tak mampu nak berada dalam satu hati, macamana yek. Itu pun bukan calang-calang orang dan tempat..yang berpelajaran dan di institusi dimana ilmu agama dibicarakan di mana2..tak sorok, tak pincang.



Secara keseluruhan, gembira dan bersyukur di anugerahi sahabat2 yang baik. Semoga sem depan kita sama-sama improve untuk clinical, saling bantu esp dalam study + ibadah. Sayang sangat ngan semua. Coretan masa lapang di atas adalah sebagai muhasabah diri especially..plus, untuk share ngan sahabat..Terima kasih kpd semua n yg terkini, Saadah, Ida dan Dayah yang sama2 dalam practical,report dan rumah..Juga rumet yang terlibat dalam pem’print’an dan pem’bindingan’ report practical, Sal dan Ija dan Mimi..Sori, terpaksa kejar bas da bli tiket awal.Thanks alot..dan untuk community jugak, gumbira bgt..Kalau A tu bukan milik nawa sepenuhnya sebenarnya, ada hak ahli group kita yang lain, halal-halal ya..thanks sgt..Nawa mmg perlu sahabat dalam hidupku! Here..proudly said that =) ..Sebelum undur diri, Chayok and good luck to all. (Sori xsume nama mention tapi setiap seorang dari kamu, akan ku ingat kebaikan msg-msg)



Upss..for Shariah, Sorry for not using English..you know, sometime we’d like to use our mother tongue language so that points are delivered correctly. Hee..Basically , the entry is about Friendship..us as a classmate, how we should appeciate and help each other not just for the sake of dietetics or etc, but also for Ummah. When the time come, we are alone.. we should remember times when we only had each other! That’s all about it..love you..daa.. Wassalam..
Saturday, June 20, 2009 | By: miya

~ end of Practical ~


Salam friends,
Alhamdulillah dan tahniah buat semua atas kejayaan mengharungi praktikal catering and foodservice...yey!

Macam2 cerita yg sempat miya dengar...dan macam2 juge cerite dan perihal yg berlaku pd diri sendiri sepanjg praktikal yg ditempuhi...(btol tak dayah hehe..) so, praktikal kt tempat len cmne? ape cite? sudi berkongsi?

For all the good and bad things that happened, lets take it in a positive way =)

Bile praktikal nih baru kite nampak macam mane sebenrny realiti dunia bekerja ni...macam2 ragam org kite leh tgk....dan yg paling xleh lupe...i really miss u all...rase cam jauh sgt huhu..rs macam unreachable huhu...=p

Disebabkan 'rindu yg teramat' we manage to have a small 'kumpul2' dengan mane2 yg masih ade kt kL nih...

Tq to nawa sebb sudi menumpangkan rumah utk kami dtg wat 'port' hehee... next time kite plan btol2 gathering nih, baru kite leh kumpul ramai2 =)

hasil tangan dayah n nawa



Lastly, goodluck with all the reports and presentation...and selamat pulang ke uia untuk presentation...have a safe journey...see ya!

Wednesday, June 10, 2009 | By: MiraculousSigns
Thursday, May 21, 2009 | By: MiraculousSigns

Catering Dietetic Placement : HKL

Minggu ni, masuk minggu ke-3 kita berpraktikal.Kadang-kadang, tertanya-tanya ape yg dah kawan2 hospital lain buat. Takut2 ter'miss' mana2 peluang untuk belajar perkara yg sepatutnya dah 'cover'. Di kesempatan ni, kami dari HKL (Ayat & Farhanah) mgkn nak kongsikan 'suntikan' yang ktorang dpt di HKL. Sbnrnya, petang semalam, baru berpeluang mendapat tunjuk ajar dari ketua jabatan Dietetik & Sajian di sini, Tn Hj. Ridzoni yang teramat sibuk.. Beberapa kali dah tertangguh.. huhu.. Rajin sangat nak memblog ni sbb takut terlupa kata-kata azimat yg tn Hj. dah bagi.


Tn. Hj. ni teman seangkatan dgn Dr. Nik. First batch dietetics UKM. Beliau sptutnya 'cover' bahagian Menu development,planning & modification. Mungkin kwn2 lain dah dpt dah input yg ni kan? Basically, ada 9 points yg ada dlm menu development ni :


1. Method & Machine

Bila nak buat menu, perlu sesuai dgn kemudahan yg dah ada. Kalau zaman dulu guna kawah, sekarang dah mampu beli rice cooker, manfaatkan rice cooker tu.

Lepas tu, dah siap2 plan apa 'pattern' menu yang nak dibuat. Contohnya, nak buat 1 week cycle menu. Dlm 1 week tu, apa yg banyak digunakan. Ayam? Ikan? Daging? Kalau kat HKL, menu utk kelas 2&3 sama. Cuma 1st class je lain @ ada special sket la.. Menu ni diperbaharui seelok-eloknya setiap 2 1/2 tahun. Alhamdulillah, waktu ktorang berpraktikal kat sini, dapur HKL tgh dalam proses nak 'implement' menu baru. Yang mana, bukan 1 week cycle lagi, tapi 10 days cycle. Adalah beberapa kebaikannya, mungkin kawan2 boleh fikir-fikirkan @ buat SWOT utk perubahan menu cycle tu (",). Kami sempat tolong dalam proses nak buat standard menu utk projek ni. Teringat zaman "Kitchen Heart Cafe" masa catering day 2nd year dulu. hehe.. Zaman tu, sampai kena buat 3 kali food testing! Kat sini, dah 2 kali food testing recipe yg same. tapi, chef nya (2 org) mantap2! dr kul 9.30 am-11.30 am, siap 6 recipe trus.. Ktorang tolong2 prepare bhn, dan salin setiap penambahan ingredients & procedure.

2. Management

Untuk bahagian ni, akta2 dan pekeliling yang berkaitan kena tahu. Jangan main belasah je.


3. Man power

Bila nak plan menu, take into consideration the capability of the workers. Selarikan menu dengan kepakaran & kemampuan pegawai2 kita.. (by the way, 2 hari lepas, ada majlis sikit kat sini & pengumuman yg tukang2 masak kat sini naik pangkat + gaji. Dari gelaran tukang masak,bertukar jadi nama "pegawai pembantu penyediaan makanan".. Diorang hepi gile!)

4. Money

Buat cost analysis, pastikan semua menu balance dari segi kos. Jgn sampai kelas ni, modalnya Rm 3, tetiba, kelas yg satu lagi, modal Rm11 .. Tak kene la camtu.


5. Material
Dalam proses nak buat menu, tally kan dengan tender yg dah dapat. Paling cantik, siapkan menu ni sebelum habis tender dgn 'current suppliers', supaya boleh plan utk tender seterusnya, nak tender ape.


6. Time
Sesuaikan menu preparation & cooking dgn time limitation yg ada. Sbb ada piagam pelanggan kan. By 11.30am, mesti dah serve lunch misalnya.

7. Therapeutic diet

Be creative and try to come out dgn menu yg boleh serve the normal pt & pt that needs therapeutic diet sekaligus.

8. Seasonal diet
Contohnya, bulan puasa, nak beli & serve kurma kat patient, dah siap2 plan, n buat "pesanan kerajaan" utk beli kurma.


9. Religious concern or pantang-larang.

***

Ni sedikit pesanan yang beliau beri. Peluang catering placement ni, jgn main2. Pastikan tahu apa yg tersirat di sebalik setiap kerja yg ada.. Dah tahu dah cane nak buat panjar wang runcit, purchase order & kerja2 camtu. Tahu kepentingan dokumentasi contohnya kat receiving area & store. Kat therapeutic diet nyer section, try to weigh buah2 yang di'serve' tu. Sbnrnya, kat hospital, brp byk CHO contribution from fruits?? sbb tu seme affect Cho counting utk DM. Then, also try to think out of the box. relate dgn patient kat ward. Apa visi kita? Tn Hj. sendiri, nak jadikan hospital ni sbg tmpt utk pt. blaja ttg pemakanan ni indirectly. It would be good if in future, we were able to provide some sort of card containing 'nutrient information' on the food we provide. Macam dkt Jepun, pt kat sana siap kumpul lagi kad2 yg diberi setiap meal. hmm..


In future, pandai buat situation analysis, Cari SWOT. Learn how to influence people & how to lead people.

Dari segi kerjaya pulak, Tn. Hj. ada beri cadangan untuk terjun dlm dunia perniagaan. Mungkin boleh buat klinik sendiri. "Are we allowed to do that?". hee.. Of course YES! Mgkn utk fasa awal ni, kita promosikan produk & spesifikkan kpd sejenis penyakit. Contohnya, bukaklah "DM one stop centre". Provide special products etc & tak dilupakan jgk counseling session. Tn Hj. kate, ada new research yg jumpe sejnis daun dari Afrika, yg tahap rasa manis dia lebih tinggi dari sugar. Wow! tgh carik jgk pasal daun tu, tp belum jumpe lagi setakat ni..


Sesungguhnya, kite seme kene tahu cane nak jual diri. Tak ramai yg tahu kepentingan dietitian, n tak ramai yg tahu dietitian exist. huhu.. bile timbul kes, mulalah mereka call tn hj, dan tanye "mana kami nak cari dietitian ni?".


Before I end this entry, nak kongsikan 1 crite. Masa 1st week hari tu, kami buat kerja kat receiving area. Tetibe dietitian (new) kat situ tanye C/O, kalau hari tu hidangkan pisang, jadi, untuk diabetic patient, nak substitute dgn buat ape? Ktorang kat situ terpinga-pinga skejap, ape masalah buah pisang dgn diabetic patient? Tak boleh bagi?? Bila tanya dietitian tersebut, jwpnnya kurang konkrit... dan sesungguhnya, ktorang tersangatler tertanya-tanya apa mslh encik pisang ni sampai HKL taknak serve kat diabetic patient. Pastu, persoalan tu terjawab smlm dari tn Hj.. Hehe.. Buat teman2, cuba fikir-fikirkan, apa isu pisang ni dengan diabetic patient!

Mungkin setakat ni dulu perkongsian kali ini. Maaf salah silap. Maaf jgk kpd Shariah sbb entry ni dlm Malay (kwang3)..




Ni adlh one of the compartment of bookshelf yg ada kat pusat sumber Jbatan Dietetik dan Sajian. "Projek" ktorang. hehe.. carik2 journal & fotostat buat 'bekalan' survey report catering & FYP.. Ngeh3.. Ai.. jadik muka fotostat ler kat sini..



huhu.. sorang pakai tudung putih, sorang pakai tudung hitam. Tak seragam :P

Wednesday, April 29, 2009 | By: MiraculousSigns

Preparation 4 Catering Placement?

Food Safety and Quality Division website

Enteral Regiem

Salam kawan2.
Copied from: Friendster group Board of IIUM Dietitians (BID)
By: Ahmad, our senior

Intermittent Feeding

(Please refer MNT & espen [http://www.espen.org/espenguidelines.html])

Bagaimana nk start feeding?

sebelum prescribe kita perlu tahu:
Berapa kcal/day nk bagi
Berapa g/day of protein nk bagi
Berapa ml/day of fluid nk bagi/restrict
Berapa kerap nk bagi
produk apa nk bagi
Berapa kcal/ml nk bagi

Kira energy,protein,fluid di hospital biasanya guna quick method (refer espen/MNT)

Usual practice:

1.biasanya start dgn amount yg dah tolerate masa refer (tapi disini mula dari 30cc. initiate 10-40ml/d

2.biasanya feed 5hours, rest 1hour tapi ada tempat buat feed 4hours

3. pertambahan MCT/polycose/myotein ada 2 pendapat, 1-start dgn step 1 or step 2, 2-tambah bila nk capai full volume

4. cara kira kcal/ml ada 2 pendapat. 1- ikut std preparation produk (total kcal/total volume), 2-ikut berapa air tambah (total kcal/total air tambah). I prefer pendapat 1.

5. kenaikan amount usually 10-30cc/step. Usual practice, 30cc/50cc/70cc/90cc/100cc

6. Ingatan! jgn bancuh guna air masak

7. Kira total energy, protein on last step. tapi utk edu kita kira each step.

refer to EN protocol (MNT, KKM)

9. camne nk kira berapa sc nk bagi each step? Senang jer.
Mula2 tetapkan berapa kcal/ml nk bagi. Then darab dengan berapa volume nk bagi each feeding. then bahagi kcal/sc of product. then round up to the nearest. kalau boleh jgn lebih 1kcal/ml for initiation feeding @ step 1.

e.g. 1kcal/ml (darab) 50ml (bahagi) 36kcal/sc (Nutren diabetic)
~ 1.389sc
~ 1sc

e.g. 1.5kcal/ml (darab) 50ml (bahagi) 36kcal/sc
~ 2.083sc
~ 2sc


Cth
Energy: 1800kcal/d
Protein: 80g/d
fluid: 1800cc/d
product: Nutren Diabetik (N/D) (36kcal/sc,protein 1.4/sc,~8.5g/sc)
myotein (26kcal/sc,protein 5g/sc,~6.5g/sc)

Step 1 30cc/hour, feed 5hour, rest 1 hour x4cycle/day
4sc + H20 = 150cc/cycle (nota!remember, 30x5=150cc/cycle)
(Total Energy=576kcal/d, protein=22.4g/day, fluid=600cc [30x5x4=600], 0.96kcal/ml)

Step 2 50cc/hour, feed 5hour, rest 1 hour x4cycle/day
7sc + H20 = 250cc/cycle
(Total Energy=1008kcal/d, protein=39.2g/day, fluid=1000cc, 1.okcal/ml)

Step 3 70cc/hour, feed 5hour, rest 1 hour x4cycle/day
9.5sc + H20 = 350cc/cycle
(Total Energy=1368kcal/d, protein=53.2g/day, fluid=1400cc, 0.98kcal/ml)

Step 4 90cc/hour, feed 5hour, rest 1 hour x4cycle/day
12.5sc + H20 = 450cc/cycle
(Total Energy=1800kcal/d, protein=70g/day, fluid=1800cc, 1.0kcal/ml)

Step 5 90cc/hour, feed 5hour, rest 1 hour x4cycle/day
12.5sc + 1/2 myotein + H20 = 450cc/cycle
(Total Energy=1852kcal/d, protein=80g/day, fluid=1800cc, 1.03kcal/ml)

Ada kesilapan harap maaf.
ada pape tak faham call r.




Bolus Feeding

(Please refer MNT & espen [http://www.espen.org/espenguidelines.html])

Bagaimana nk start feeding?

sebelum prescribe kita perlu tahu:
Berapa kcal/day nk bagi
Berapa g/day of protein nk bagi
Berapa ml/day of fluid nk bagi/restrict
Berapa kerap nk bagi
produk apa nk bagi
Berapa kcal/ml nk bagi

Kira energy,protein,fluid di hospital biasanya guna quick method (refer espen/MNT)

Usual practice:

1.biasanya start dgn amount yg dah tolerate masa refer (tapi disini mula dari 50cc

2.biasanya 6-8kali sehari, 3hourly. tapi disini buat 6x sahaja

3. pertambahan MCT/polycose/myotein ada 2 pendapat, 1-start dgn step 1 or step 2, 2-tambah bila nk capai full volume

4. cara kira kcal/ml ada 2 pendapat. 1- ikut std preparation produk (total kcal/total volume), 2-ikut berapa air tambah (total kcal/total air tambah). I prefer pendapat 1.

5. kenaikan amount usually 50cc/step

6. Ingatan! jgn bancuh guna air masak

7. Kira total energy, protein on last step. tapi utk edu kita kira each step.

8. camne nk kira berapa sc nk bagi each step? Senang jer.
Mula2 tetapkan berapa kcal/ml nk bagi. Then darab dengan berapa volume nk bagi each feeding. then bahagi kcal/sc of product. then round up to the nearest. kalau boleh jgn lebih 1kcal/ml for initiation feeding @ step 1.

e.g. 1kcal/ml (darab) 50ml (bahagi) 36kcal/sc (Nutren diabetic)
~ 1.389sc
~ 1sc

e.g. 1.5kcal/ml (darab) 50ml (bahagi) 36kcal/sc
~ 2.083sc
~ 2sc


Cth
Energy: 1500kcal/d
Protein: 70g/d
fluid: 1500cc/d
product: Nutren Diabetik (N/D) (36kcal/sc,protein 1.4/sc,~8.5g/sc)
myotein (26kcal/sc,protein 5g/sc,~6.5g/sc)

Step 1 50cc/3hourly 6x/d
1sc ND + H20 = 50cc/feeding
(Total Energy=216kcal/d, protein=8.4g/day, fluid=300cc [50x6=300], 0.76kcal/ml)

Step 2 100cc/3hourly 6x/d
2.5sc ND + H20 = 100cc/feeding
(Total Energy=540kcal/d, protein=21g/day, fluid=600cc, 0.9kcal/ml)

Step 3 150cc/3hourly 6x/d
4sc ND + H20 = 150cc/feeding
(Total Energy=864kcal/d, protein=33.6g/day, fluid=900cc, 0.96kcal/ml)

Step 4 200cc/3hourly 6x/d
5.5sc ND + H20 = 200cc/feeding
(Total Energy=1188kcal/d, protein=21g/day, fluid=1200cc, 0.99kcal/ml)

Step 5 250cc/3hourly 6x/d
7sc ND + H20 = 250cc/feeding
(Total Energy=1512kcal/d, protein=58.8g/day, fluid=1500cc, 1.0kcal/ml)

Step 6 250cc/3hourly 6x/d
6.5sc ND + 1/2sc myotein + H20 = 250cc/feeding
(Total Energy=1482kcal/d, protein=69.6g/day, fluid=1500cc, 0.99kcal/ml)

Ada kesilapan harap maaf.



BHT Writing Format

NOtice that there are many format in writin BHT?

Here's a good one. (it resembles how doc write in BHT).

make 2 column, left and right.

1ST COLUMN
Date/time
Anthropometry
Biochem
Drugs
Indent (pls indent _can/tin/g)

2ND COLUMN
S/B dietician/ R/V Dietician (case&progress noted)
Thank you for referal
Subjectve
current condition
patient history
complain of (c/o)
Diet recall (hospital/home)
parenteral intake
Total intake (energ, protein) from oral/EN/PN
Requirement (energ, protein)
Assessment (how many % intake/requirement)
Plan (Oral/ Oral nutritional supplement/ RTF/ Parenteral)
thank you
Sign
name
Post