Friday, August 7, 2009 | By: MiraculousSigns

Selesai sudah pusingan pertama (",)

Bismillah..
Di celah2 kesibukan, tiba-tiba tangan ni gatal nak menaip dlm blog.. Maka, tertaiplah entry kali ni.. :P. Tadi, baru selesai research proposal presentation. Setelah lama terpisah (chewah), kita sekelas dipertemukan sekali lagi untuk sem ni.. Kalau tak, setiap hari, muka yg sama jugak yg tengok kan. 5 orang 1 grup hehe...

Amacam?? Ok presentation tadi? Terungkai tak kekusutan selama ni? Semoga semuanya dimudahkan Allah. Semoga segala kajian yg dilakukan membawa manfaat kpd semua.

Bercakap soal klinikal, mesti banyak pengalaman yang dapat kan? .. Untuk kumpulan di IPD, penat kaki sebab asyik kena clerk patient, baca BHT & review patient.. Yg kat OPD pulak, mungkin lebih banyak penat mulut?? hee.. dengar2 byk kes kena counsel. Alhamdulillah..

Di IPD, adakalanya hati ini tersentak. Yelah, tengok kematian berkali-kali. Rasa simpati dengan pesakit-pesakit yang tabah dengan segala penyakit yang menimpa. Hmm, pengalaman memberi kaunseling pemakanan, ada antara pesakit yang masih tidak dapat menerima hakikat akan penyakit yang dihidapi. Kadang-kadang, diri ini terfikir, pesakit-pesakit semuanya umpama orang cacat... Kerana sedikit nikmat dari Allah telah ditarik.. Terasa betapa besarnya nikmat yang berikan kpd kita yang Alhamdulillah masih sihat ni. Kalau yang dapat Diabetes Mellitus, cacat dari segi insulinnya.. 1 je nikmat yang Allah tarik, macam-macam boleh jadi. Semua makanan kenala kawal. Cam tu jugak dengan pesakit buah pinggang... Bila nikmat itu ditarik, manusia memerlukan bantuan lain untuk memastikan tubuh badan tu masih dapat berfungsi dengan baik. Jadi, perlu lah pergi ke hemodialysis atau intermittent peritoneal dialysis..
Allahu Akbar.. Insaf. Justeru hati ini perlu dididik untuk mensyukuri segala nikmat yang diberi-Nya.

Hmm, hari terakhir klinikal (utk 1st round), giliran aku untuk memberi kaunseling kpd pesakit buah pinggang. Berlinangan air mata pesakit berkenaan apabila kami ter'bual'kan isu buah pinggang. Ku kira, nasihat sewajarnya harus diberikan. Agar mereka yang di'uji' mampu bersabar apabila sedikit nikmat dari Allah telah ditarik balik. Andai hati itu mengerti yang kehidupan ini tidak abadi. Andai hati itu memahami yang segala apa yang berlaku adalah ujian dari Allah kpd insan-insan pilihannya . Andai hati itu menyedari yang segala kesabaran yang diberikan tersimpan ganjaran yang besar di sisi-Nya. Pasti insan itu akan tabah dan bersyukur. Tidak memikirkan nikmat apa yang ditarik daripadanya sebaliknya lebih memikirkan akan nikmat yang terlalu banyak telah diberikan Allah kepadanya..

Namun, bercakap itu pastilah lebih mudah daripada insan yg terbeban. Justeru, kita sebagai saudara seaqidah, yang bukan sekadar berfungsi sebagai dietitian kpd pesakit, perlu memberi sokongan yang padu kepada pesakit kita. Memberi nasihat seikhlas mungkin yang datangnya daripada kepedulian kita terhadap sesama Muslim. Sedaya-upaya turut memainkan peranan sebagai saudara seaqidah.. InsyaAllah

Hmm.. Entahlah.. Walauapapun, semuanya perlukan usaha. Untuk meningkatkan lagi ke'compliant'an pesakit terhadap nasihat yang diberikan...

Sehingga akhirnya, kepada Allah jualah kita mohon pertolongan. Agar sentiasa diberikan petunjuk dan hidayah..

Buat teman-teman seperjuangan, teruskan berkerja! Tingkatkan prestasi dan kualiti diri. Moga Allah membantu kita pada setiap langkah kita.

Isk2.. Rindu ngan semua.. bila lagi dapat berkumpul ramai-ramai..

1 comments:

Nadirah said...

setiap nikmat yang diberi, daripada Allah dia datang. hanya Dia sahaja yang layak mengambilnya. Maka gunakanlah nikmat yang diberi degan sebaik-baiknya...

"Nasihatilah pesakit kita dengan sebaiknya, bantulah mereka meneruskan kehidupan. kerana..mereka juga insan biasa yang punya perasaan seperti kita...Mungkin kita juga berada di tempat mereka suatu hari nanti siapa tahu..??"