Tuesday, July 7, 2009 | By: Nawwar

Ape yang penting? Kerjasama!

Assalamualaikum sahabat..


My first time writing here..tbe2 rase nak tulis time2 ngah masak dapat ilham..huhu..kita dah pun melalui satu semester pendek yg jugak merupakan first time practical kita..keluar jugak dari kelas akhirnya..hee..bersedia ke tak, kte dtempatkan kat 8 hospital yg berasingan, dgn pasangan atau 3 sekumpulan..kat situ,barulah kita tau that we only had each other untuk sama-sama buat kerja dan projek or survey masing-masing. We only had each other..untuk hadapi saat-saat kene mara, jerit, tegur xkira time present or buat kerja, kene ngorat (huhu..ups),nak pikir masak apa balik nih(bg yg tggl dirumah bujang), hadapi saat mendebarkan bila tau nak kena simbah air ikan, ayam bile saat bpisah nanti, bersama-sama terkebil time CO tanya soklan dan kemuncaknya untuk settle report and presentation yang tak habes2..(p/s waa..dnga sampai tebal dkt seratus pun ada..lei wat jilid siyes). Erm..panjang mukadimah, sebenarnya nak cakap pasal S.A.H.A.B.A.T..kawan-kawan kita, classmate 3rd towards 4th year dietetics student.



Di saat kita hanya berdua atau bertiga, apa-apa story kita akan consult each other. Sememangnya sahabat amatla penting dalam perjalanan pengajian kita ni. Tak dapat nafi, yang tergigit, tercuit, terasa sepanjang kita 3 tahun bersama. Tapi, bila ingat yang kita sebenarnya banyak membantu satu sama lain secara langsung atau pun tidak, kita boleh ketepikan mana-mana kelemahan insan sebentar. Kita muhasabah, kita move forward!, kita jadi yang TERBAEEK sama-sama. Apa yang penting kan kerjasama ;p (background music: wonderpet). Hee..3 slogan kat atas tuh selalu kita guna buat gurauan kat kelas..kn. Cuma berharap, atas nama sahabat, dan lebih-lebih lagi nama ISLAM.. kita dapat fikirkan sahabat kita macamana kita fikir untuk diri sendiri. Macaman kita tahu ilmu dan faham, macam tula kita nak sahabat kita.Bayangkan kalau kita bercita-cita untuk lihat ISLAM maju, bersatu..tapi yang sekelas pun kita tak mampu nak berada dalam satu hati, macamana yek. Itu pun bukan calang-calang orang dan tempat..yang berpelajaran dan di institusi dimana ilmu agama dibicarakan di mana2..tak sorok, tak pincang.



Secara keseluruhan, gembira dan bersyukur di anugerahi sahabat2 yang baik. Semoga sem depan kita sama-sama improve untuk clinical, saling bantu esp dalam study + ibadah. Sayang sangat ngan semua. Coretan masa lapang di atas adalah sebagai muhasabah diri especially..plus, untuk share ngan sahabat..Terima kasih kpd semua n yg terkini, Saadah, Ida dan Dayah yang sama2 dalam practical,report dan rumah..Juga rumet yang terlibat dalam pem’print’an dan pem’bindingan’ report practical, Sal dan Ija dan Mimi..Sori, terpaksa kejar bas da bli tiket awal.Thanks alot..dan untuk community jugak, gumbira bgt..Kalau A tu bukan milik nawa sepenuhnya sebenarnya, ada hak ahli group kita yang lain, halal-halal ya..thanks sgt..Nawa mmg perlu sahabat dalam hidupku! Here..proudly said that =) ..Sebelum undur diri, Chayok and good luck to all. (Sori xsume nama mention tapi setiap seorang dari kamu, akan ku ingat kebaikan msg-msg)



Upss..for Shariah, Sorry for not using English..you know, sometime we’d like to use our mother tongue language so that points are delivered correctly. Hee..Basically , the entry is about Friendship..us as a classmate, how we should appeciate and help each other not just for the sake of dietetics or etc, but also for Ummah. When the time come, we are alone.. we should remember times when we only had each other! That’s all about it..love you..daa.. Wassalam..

4 comments:

mazu said...

best 4 everybody's pract~ no matter where we r placed..

it depends on us, whether to take things 4 granted or appreciate all d chances given~

Smoga kite saling membantu~

miya said...

kalau dulu masa mula2 masuk uia kite ramai kwn2 di matrik

bile masuk kuantn hanya tinggal 50+ sahaja bersama kwn2 allied

bile dah masuk 3rd year, tinggal 19 org sahaja berhempas pulas dgn kwn2 diet

bile practical..kwn2 yg 19 tinggal 2-3 org sahaja di sisi kite bersame2

sesungguh ny dulu kite rase kuat bile ramai...but our number is getting smaller...mule rs jauh ngn yg lain..rs macam unreachable ngn yg len...rs macam nape diri ni sorg je yg di timpa masalah..huhuu

lets not make this weaken our heart...
believe in the power of friendship that we'd built..the ukhuwah that unite us..semoga ia terjalin atas perasaan ikhlas, love and care for each other..

insyaAllah that will help us to go far in tis life...

gambate!

cikdietitian said...

wonderful frens, wonderful....

shari said...

To Nawwar and Ayat; Tak apa lah, saya boleh faham sedikit2...lol :)

Ps enjoying the clinical with Nawwar, Aisyah, Firdaus
Thx 4 all the help n motivation